Idealne doświadczenie wirtualnego fortepianu preparowanego, udostępnione przez UVI i renomowany ośrodek badawczy IRCAM w Paryżu.
Zebraliśmy najdoskonalszych inżynierów i najlepszy sprzęt na świecie, aby wszechstronnie multi-samplować 45 preparacji w ośrodku IRCAM Labs na fortepianie Yamaha C7.
Efektem jest najbardziej elastyczny i wyśmienicie brzmiący fortepian preparowany na rynku. Swobodnie dostosuj swój instrument do własnych potrzeb z maksymalnie dwiema preparacjami na nutę, miksuj rozmaite pozycje mikrofonów i odkrywaj nowe obszary dźwięku za pomocą randomizera. Wypróbuj dołączone preparacje lub stwórz swoje własne ciągu kilku minut!
Najbardziej zaawansowany, elastyczny i wszechstronny fortepian preparowany, IRCAM Prepared Piano wykorzystuje potęgę UVI Engine w sposób, o jakim nikomu się dotąd nie śniło.
Z ponad 12 tysiącami sampli i 45 technikami preparacji, IRCAM Prepared Piano ofertuje Ci kompletną kontrolę nad tym, jak preparacje są wykorzystywane i jak mogą być łączone.
Odkryj barwy dźwięku ponad 40 różnych stylów preparacji. Użyj śrubek, gumek, monet, spinaczy do bielizny, pałeczek i innych przedmiotów. Poruszaj struny pałeczką, kostką, smyczkiem, a nawet EBow’em (elektronicznym smyczkiem). Miksuj i strój swoje brzmienie przez nawarstwianie nawet dwóch różnych preparacji nad nutę za pomocą odrębnych kontrolek poziomu i wysokości tonu.
Forte i brak preparacji
Zwykłe brzmienie fortepianu. Struny są uderzane przez młoteczki uruchamiane klawiszami. Dostępne są pedały una corda (piano) i forte. Nie ma niczego na strunach, co wpływałoby na brzmienie instrumentu.
Ustawienie “brak preparacji” nie odnosi się do braku przedmiotu modyfikującego brzmienie struny, ale raczej do braku dźwięku po naciśnięciu klawisza – rodzaj preparacji, jaki jest niemożliwy do uzyskania bez uszkodzenia młoteczka.
To ustawienie może być bardzo przydatne do wytłumienia źle zagranych nut, bądź do grania etiudy György’ego Ligeti „Touches bloquées” (trochę oszukując...)
Uderzanie strun
- Pałeczki : struny uderzane są pałeczkami wibrafonu. Efektem jest dźwięk podobny do normalnego klawisza, ale nieco bardziej miękki ze względu na różnice między pałeczką a zwykłym młoteczkiem.
- Drewniane pałeczki : struny uderzane są bezpośrednio drewnianymi pałeczkami. Narastanie jest mocniejsze i krótsze. Ton przypomina cymbały dulcimer i może być aktywowany naciśnięciem pedału forte.
- Odbijane pałeczki : to ustawienie działa w podobny sposób do drewnianych pałeczek i powoduje podobne brzmienie, z tym wyjątkiem, że pałeczki odbijają się od strun po pierwszym uderzeniu.
- Wytłumione odbijane pałeczki : to ustawienie działa podobnie do odbijanych pałeczek, ale wykorzystuje pałeczki na wytłumionych strunach (patrz: wytłumienia).
- Poruszanie strun palcami
- Pizz. : struny poruszane są kostką, jedna struna na nutę. Powstały w ten sposób dźwięk przypomina gitarę. To szeroko stosowany efekt, np. przez Georg’a Crumb’a w “Makrokosmosie” czy Gerarda Pesson’a w „Rescousse”.
- Drapanie : szybkie drapanie paznokciem po strunie. Zastosowanie tej techniki na strunach basowych powoduje harmoniczny wybuch. Można usłyszeć tę technikę, w połączeniu z wieloma innymi efektami, w utworze „Clepsydre” Horacio Radulescu (na 16 “dźwiękowych ikonach”, fortepianach powieszonych pionowo i granych bezpośrednio na strunach).
- Podtrzymane dźwięki
- Smyczek : natarty kalafonią smyczek z końskiego włosia (pojedyncze pasmo smyczka skrzypcowego) powoduje wibracje dwóch lub trzech strun o tym samym tonie. Uzyskany w ten sposób dźwięk jest ciągły. Zmiany kierunku smyczka są zawsze słyszalne i nadają przelotną barwę brzmieniu. Ten efekt jest czasem wykonywany natartą żyłką wędkarską.
- EBow : małe urządzenie zazwyczaj stosowane przy grze na gitarach elektrycznych, powodujące wibrowanie strun przez pole magnetyczne. Daje to ciągłe brzmienie z wyciszonym narastaniem o delikatnym i subtelnym tonie.
Inne techniki gry na strunach fortepianu
- Harmonia : podstawową harmonią jest oktawa, aktywowana naciskiem palca pośrodku struny. Nuta jest następnie zagrana normalnie, za pomocą klawiatury. Możliwe jest przeniesienie harmonii, symulując w tej sposób dowolną harmonię struny. Konkretny cyfrowy akord może być zagrany klikając podwójnie na przycisku „detune”. Ta technika jest często stosowana w muzyce solowej, np. w pracach Crumb’a ale też w transkrypcji Johanna Sebastiana Bacha.
W następujących preparacjach, struna jest zazwyczaj uderzana przez młoteczek. Różne przedmioty mogą być położone na strunach, zmieniając sposób, w jaki brzmią. Przedmioty położone na strunach zmieniłyby brzmienie szeregu sąsiadujących ze sobą strun na normalnym fortepianie, ale w IRCAM Prepared Piano nie musi tak być.
Przedmioty mogą być też wsunięte pomiędzy struny. Klawisze wysokich i średnich nut (F1) mają po trzy struny na nutę. W tym zakresie możliwe jest wetknięcie przedmiotu między strunami 1 a 2 i kolejnego przedmiotu między strunami 2 a 3.
Podobnie, w IRCAM Prepared Piano, możesz dodawać kolejne przedmioty lub techniki gry nawet gdy masz do czynienia z tylko dwiema strunami (zakres F # 0 - E1) lub jedną (F0). Kiedy pedał piano jest wciśnięty, usłyszysz tylko preparacje na strunach 2 i 3, co oznacza, że pedał działa tak jak w technikach organowych.
Przedmioty umieszczane na strunach
- Papier : kartka papieru, zwinięta i umieszczona na strunach. Sposób działania i uzyskane brzmienie przypominają basy niektórych instrumentów klawiszowych.
- Aluminium : folia aluminiowa umieszczona na strunach. Efektem jest dość długa i charakterystyczna metaliczna wibracja. Jest zbliżona do preparacji polegającej na układaniu metalowych łańcuchów na strunach, jak w pierwszym utworze „Makrokosmosu I” Georg’a Crumb’a, „Primeval Sounds”.
- iPhone : iPhone ułożony płasko na strunach. W ten sposób powstaje metaliczny, wytłumiony efekt, podkreślany przez sporadyczne podskakiwanie telefonu, gdy struny są uderzane. Powodem jest fakt, iż iPhone nie jest przymocowany do strun.
- Wytłumienia : struna jest tłumiona palcem, umieszczanym blisko podstawka. Ta kategoria wytłumionych brzmień zawiera preparacje polegające na wetknięciu tkaniny, filcu lub uszczelki okiennej między struny, jak również wariacje kąta, wpływające na czas trwania efektu wytłumienia. Prace Michaël’a Lévinas’a wykorzystują tę technikę.
Przedmioty wkładane między struny
- Guma : w tej preparacji użyte są duże gumki do ścierania, powodujące dźwięk przypominający basowy gong. W pierwszej części “Amores” John’a Cage’a trzy nuty są wytłumione gumką, dając efekt «touches bloquées» konstrastujący z innymi, rezonansowymi preparacjami.
- Spinacze do bielizny : użyte tu spinacze reprezentują preparacje wykonane z drewna. Twardość drewna ma wpływ na uzyskanie dźwięczności przypominającej gong. Aby symulować preparacje wykorzystujące miększe drewno (które da bardziej tępe, wytłumione brzmienie), spinacze mogą być połączone lub wytłumione przez preparacje gumowe. Drewniane preparacje dotykają czasem płyty rezonansowej, wytwarzając krótkie, mocne narastanie po uderzeniu struny. Ten efekt można włączyć klikając na «add soundboard.»
- Śruby/wkręty :Śruba lub wkręt to najpopularniejsza preparacja. Stosowane są śruby o różnej długości i średnicy, a także śruby o dużych lub małych łbach, stożkowych lub płaskich. Wszystkie te czynniki wpływają na charakterystykę brzmienia preparowanej struny.
Te preparacje wykorzystują szereg rozmaitych materiałów aby stworzyć różnorodne brzmienia między nutami. Dźwięki są zazwyczaj bogate i donośne; zaliczają się do “rodziny gongów”, cechują je drobne wibracje, gdy nuta jest zagrana forte.
Wszystkie prace Cage’a wykorzystują co najmniej jedną śrubę. „Preludium do Medytacji” składa się z zaledwie czterech nut otoczonych ciszą. Każda nuta w tym utworze powstaje dzięki preparacji z wykorzystaniem śrub, jak również zwykłemu brzmieniu fortepianu, co pozwala wyraźnie usłyszeć preparacje. W odróżnieniu od tego utworu, w „Daughters of the Lonesome Island” 39 klawiszy jest spreparowanych, prawie wszystkie śrubami, co daje obfitość brzmień, przypominających słuchaczom zespół grający gamelan.
- Śruby/wkręty z luźną nakrętką (bzyczenie) : Taka sama preparacja, jak opisana powyżej, tyle że na śrubie zamocowana jest luźna nakrętka, która podskakuje, gdy zagrana jest nuta, tworząc „bzyczenie”. Przykładem tej preparacji jest pierwsza część „Amores” John’a Cage’a, w której dwie nuty spreparowane są śrubami z nakrętkami. Ten utwór stanowi też zwięzły przegląd preparacji stosowanych przez Cage’a, wykorzystujących rozmaite materiały.
- Monety : moneta wetknięta jest między struny (nad 1 i 3, poniżej 2), wysoce wzbogacając brzmienie. Rezultat przypomina bogaty, ale łagodny dźwięk gongu, czasem z drobną wibracją. Brzmienie jest ogólnie „zaokrąglone” niż w przypadku śrub. Niskie nuty John’a Cage’a “A Room” stanowią dobry przykład użycia monet, w połączeniu ze śrubami na innych strunach.
- “Slide” szklanką : szklanka bez trzonu przytrzymywana jest do strun, z zachowaniem jednakowego nacisku, po czym przesuwana wzdłuż strun. Glissando jest narastające lub opadające, w zależności czy “slide” jest w kierunku tłumików czy w przeciwnym.
- Uderzenia w sztabę : perkusyjne uderzenia w sztaby żeliwnej ramy fortepianu, nad płytą rezonansową. Wykorzystano trzy techniki gry: rękami, miękkimi pałeczkami i twardymi pałeczkami. Sample grane są na najniższych nutach basowych poniżej A-1. W utworze “Caravan” z albumu “Mirror” Jacky’ego Terrasson’a, słuchać improwizację z użyciem rąk na ramie fortepianu (film: http://www.youtube.com/watch?v=RxTi9lJSHyY). Fragment zaczynający się w czasie 2:35 całkowicie dałby się zastosować w oprogramowaniu IRCAM Prepared Piano.
- Super długość : Przesunięcie kostki po strunach w części między podstawkiem a kołkami stroikowymi. Ponieważ to nietypowa, dwuręczna polifoniczna technika, dwa potencjometry są użyte do osiągnięcia tego efektu.
Obejmij całkowitą kontrolę nad pedałami piano, sustenuto, dynamiką i prędkością, jak również nad niezależnym miksem dwóch pozycji mikrofonów. Wykorzystaj uderzenia w ramę, dodaj opóźnienie, albo nawet nowy UVI Sparkverb™ by Twój fortepian zyskał soczystą atmosferę, od ciasnych pomieszczeń do ogromnych przestrzeni.
Intuicyjna kontrola warstw pozwala Ci na szybkie dostosowanie układu do własnych potrzeb, zaś randomizacja to świetny sposób na eksperymentowanie z nowymi konfiguracjami.
Jeśli jesteś muzykiem lub zajmujesz się sound designem i lubisz odkrywać krawędź awangardy, IRCAM Prepared Piano oferuje Ci doświadczenie, jak nic innego.
IRCAM Prepared Piano dysponuje teraz ulepszonym modelem licencjonowania, który umożliwia autoryzację na trzech urządzeniach jednocześnie
lub dowolną kombinację komputerów i kluczy iLok.
Wielkość : biblioteka 18 GB
Kolekcja : fortepian preparowany z 45 współczesnymi technikami preparacji
Zawartość : ponad 12000 sampli
Częstotliwość próbkowania : 44.1 kHz, nagrane w 96 kHz.
Dodatkowe informacje : Różne pozycje mikrofonów. Nieskazitelne nagranie. Załączony w zestawie UVI SparkVerb™.
IRCAM Prepared Piano User Guide (4.7 MB)
UVI Workstation User Guide (7.1 MB)
Formaty pracy
Falcon: Audio Units, AAX, VST, aplikacja niezależna
UVI Workstation: Audio Units, RTAS, AAX, VST, aplikacja niezależna
Sparkverb oraz Relayer: Audio Units, AAX, VST
Systemy operacyjne
Mac OS X 10.7 i wyższe (32 oraz 64-bit) - (wsparcie dla OS X 10.11 El Capitan)
Windows 7 i wyższe (32 oraz 64-bit) – (wsparcie dla Windows 10)
Uwaga: Falcon pracuje jedynie w 64-bitach
Wymagania
Twardy dysk: rekomendowany dysk 7200 rpm lub Solid State Drive (SSD)
Pamięć: 4GB RAM (rekomendowane 8GB)
Wolne konto iLok – klucz sprzętowy iLok nie jest konieczny, jedynie wolne konto
Połączenie Internetowe do aktywacji licencji
Oprogramowanie Falcon lub UVI Workstation w celu skorzystania z bibliotek dźwieków
Testowane i certyfikowane programy DAW
Digital Performer 8+, Pro Tools 11+, Logic 9+, Cubase 7+, Nuendo 6+, Ableton Live 8+, Studio One 2, Garage Band 6, Maschine 1 i 2, Tracktion 4+, Vienna Ensemble 5, Reaper 4, Sonar X3, Main Stage 3, MuLab 5.5+